Copyright © 2021 Euromaidanpress.com

The work of Euromaidan Press is supported by the International Renaissance Foundation

When referencing our materials, please include an active hyperlink to the Euromaidan Press material and a maximum 500-character extract of the story. To reprint anything longer, written permission must be acquired from [email protected].

Privacy and Cookie Policies.

Latvia puts on trial journalists accused of cooperating with Russian propaganda media

Photo: DELFI

A series of trials began in Riga on Tuesday involving 16 journalists accused of violating European Union sanctions by collaborating with Russian news portals Sputnik and Baltnews. According to Delfi, the case against the journalists is based on the fact that Sputnik and Baltnews, currently blocked in Latvia, are linked to the Russian state agency “Rossiya Segodnya,” whose general director, Dmytro Kiselev, is under EU sanctions.

The accused include former Baltnews editor-in-chief Andrey Yakovlev, well-known Latvian journalists Alla Berezovska, Yelena Kirilova, Vladimir Dorofeev, Aleksandr Malnach, Andrey Tatarchuk, and Lyudmila Pribilska, political activist Vladimir Linderman, assistant to MEP Tatiana Zhdanok – Andrey Solopenko, and photographer Sergey Melkonov.

The prosecution claims that the journalists knowingly and with selfish motives provided economic resources to a person under sanctions by working for Sputnik and Baltnews. The offense carries a penalty of up to four years imprisonment.

The defendants stress that the sanctions against “Rossiya Segodnya” as a legal entity were announced only in February 2023, while they had collaborated with the publications earlier. They argue that building the accusation based on working for Sputnik benefiting Kiselev specifically is incorrect.

“We consider the case politically motivated, violating the fundamental principles of freedom of speech. It was inspired to intimidate journalists, effectively banning them from engaging in their professional activities,” said the accused journalists in a statement to the press.

Fourteen cases were separated into individual trials, with six defendants appearing in court in April, May, and June. The first trial involves journalist Vladimir Dorofeev, who has worked in various media for over 25 years. He denies any wrongdoing, claiming that the case against him and his colleagues is fabricated and reminiscent of a “lynch trial.”

In February, Latvia’s National Electronic Media Council temporarily restricted access to several websites linked to Russian propaganda media outlets (mostly regional mirrors of Sputnik and RT) in Latvia until EU sanctions are lifted.

You could close this page. Or you could join our community and help us produce more materials like this.  We keep our reporting open and accessible to everyone because we believe in the power of free information. This is why our small, cost-effective team depends on the support of readers like you to bring deliver timely news, quality analysis, and on-the-ground reports about Russia's war against Ukraine and Ukraine's struggle to build a democratic society. A little bit goes a long way: for as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!
Total
0
Shares
Related Posts