Copyright © 2024

The work of Euromaidan Press is supported by the International Renaissance Foundation

When referencing our materials, please include an active hyperlink to the Euromaidan Press material and a maximum 500-character extract of the story. To reprint anything longer, written permission must be acquired from [email protected].

Privacy and Cookie Policies.

5,000 detained as Belarus protests against rigged elections second day in a row, national strike announced

Photo: Daria buriakina,
5,000 detained as Belarus protests against rigged elections second day in a row, national strike announced
This article was updated to reflect the new tally of detained protesters by the Belarus Ministry of Interior, according to which on day one, 3000 were detained; on day two – 2000 more.

On 9 August, in what is called an election in Belarus, incumbent President Alyaksandr Lukashenka officially came out victorious.

According to a preliminary tally by the Central Election commission, he won 80.08% of the votes while his opponent Sviatlana Tsikhanouskaya earned 10.09%, meaning the strongman called “the last dictator of Europe” earned another term in office – his sixth one since 1994.

However, the Belarusian people disagreed. They came out into the streets in protests to support Tsikhanouskaya in unprecedented numbers. The 37-year-old presidential hopeful had gathered stadiums in a pre-election campaign with levels of political engagement that were unusually high for the country.

If previously Belarusians cared little for politics because they felt nothing would change in their repressive dictatorship where the power was seized by one person — Lukashenka, nicknamed “batska” or “daddy,” — now it seems they will not back down from the promise of change these elections bring.

An election designed to be rigged

Artist Aleksei Kuzmych held a performance at one of the polling stations symbolizing the freeness and fairness of Belarusian elections. Photo:

Lukashenka’s three main contenders were either jailed or not registered, like in previous elections. But this time, the wife of one applied to be a candidate instead, and was, remarkably, allowed to participate – likely because the sexist Lukashenka did not believe a woman, let alone a housewife, could be a serious opponent.

He was wrong. Sviatlana Tsikhanovskaya united forces with the campaigns of the two other disenfranchised candidates and soon started gathering record-breaking crowds of up to 70,000, preaching a program consisting of three points: release all the political prisoners, hold a referendum on returning to the 1994 constitution, bringing back checks and balances to the political system, and hold a fresh presidential election within 6 months.

She even managed to get the traditionally pro-Lukashenka siloviki on her side.

On election day, there was a massive mobilization of voters, which had likely caused problems of a total turnout over 100% for the central election commission. It had previously declared that a record 41.7% had cast their votes in the 5 days of early voting – which leaves ample space for electoral rigging, as this phase of elections was conducted without any external observation, according to the Viasna human rights center.

According to Viasna, the election can’t be considered fair and democratic because:

  • only 0.1% of the members of electoral commissions were members of opposition parties; most of them were from GONGOs;
  • groups gathering signatures to register opposition candidates were harassed by the police, some were arrested, as were candidates themselves; candidates were disqualified based on opaque and illegal decisions;
  • Lukashenka drew heavily on the administrative and propaganda resources of the power vertical, GONGOs, and media;
  • only 11.6% of accredited observers were allowed to actually observe the situation at the polling stations at least some time of the early voting; only 1 of 798 from their initiative could observe them all 5 days of the early voting;
  • even in that short period, Viasna observers saw many incidents of forced organized voting of such categories of the population as militarymen, police, state employees, dormitory residents, and inflation of the turnout;
  • on election day, observers could not observe voting inside the polling stations or polling at home; they did not have access to lists of voters registered at polling stations;
  • in many incidents where observers were present outside the stations, the total turnout exceeded 100%, many of those standing in queues could not vote before voting time, which again indicates that the early voting turnout was inflated;
  • Viasna observers and observers from civic initiative were not admitted to observe ballot counting, meaning it was not transparent.

Unofficial polls say the victory is Tsikhanouskaya’s

76 activists conducted their own exit poll, questioning 85500 voters all over Belarus, with Lukashenka getting 13.7 % and Тsikhanouskaya – 72.1 %, according to the Sovremennya Belarus Telegram channel. 

Another exit poll initiative focused on the voting abroad, which was marred by extremely long queues, with embassy employees admitting voters only one at a time, as a result of which the stations closed before many registered voters could vote. Tsikhanouskaya earned 86.90% and Lukashenka – 3.86% of the votes.

“We are confident that our presence at many polling stations helped the committees make the right choice about counting the votes,” the organizers said.

Yet another exit poll initiative was based on online technology. A group of Belarusian programmers created the “Golos” platform where registered users submitted photos of their ballot. From the nearly 1.2 million users that submitted their votes, over 80% were for Tsikhanouskaya. However, the final results have not been published because of internet blocks in the country, as a result of which voters can’t upload the photos.

Belarusian Telegram channels, the prime method of communication these protests due to their endurance of internet blockages thanks to “anti-censorship tools,” as explained by Telegram founder Pavel Durov, and especially the channel of Tsikhanouskaya’s campaign, are sharing multiple photos of protocols of vote counts from polling stations that dispel the official narrative, showing Tsikhanouskaya’s victory. Protocols presenting Lukashenka’s victory are missing the necessary signatures of commission members, suggesting they are falsified.

Commission members leaving from stations with an “honest” tally are met with public support and cheering, while those presenting protocols showing Lukashenka’s (very likely falsified) victory are escorted by the OMON riot police, two telling videos shared in Telegram show.

Tsikhanouskaya has appealed the official results, saying she got 70-80% of the votes at the polling stations where there were no falsifications and that she considers herself the winner. She did not join the protests and was determined to defend her victory with legal means, calling upon the law enforcers to stop the violence and the demonstrators to not provoke it. Her HQ informed that they are searching for a dialogue with the authorities. Lukashenka had not made any announcements.

An Internet blackout

On the day of the election, the Belarusian internet was hit by a blackout – something Lukashenka explained as being carried out “from abroad” “to cause dissatisfaction among the population.”

At present, there are still serious problems with Belarusian internet, with Telegram working most stably thanks to the “anti-censorship tools.” Other social networks are reportedly down, as are Belarusian independent websites:

The shutdown starts closer to the evening when people come out to protest:

Protests on 9 August

On the day of the vote, there was a mobilization of riot police and military vehicles were seen in Minsk. Immediately after the polling stations closed and preliminary official results showing Lukashenka’s victory were publicized, protests started all over the country.

The protests were not initiated by Tsikhanouskaya, who called only for voters to gather near polling stations and wait for the results of the vote count. At the same time, the popular Telegram channel NEXTA called for peaceful protests in city centers nationwide.

The strength of the protests was unprecedented. Thousands of Belarusians came to the streets, with the strongest ones in Minsk.

The strength of the police crackdown that started was also unprecedented. Cordons of shielded riot police accompanied by vans and paddy wagons moved along streets to dispel protesters in Minsk.

There is ample evidence that police used water cannons, tear gas, rubber bullets, and flashbang grenades.

A photo of the stun grenade being used against protesters. Photo:

It is clear from the shells of the grenades that they were produced in the Czech Republic. Answering questions of internet users whether the Czech Republic violated the EU embargo to authoritarian Belarus, the Czech Minister of Foreign Affairs wrote on Twitter that the embargo is observed, but there they could have been sold through the black market or be from old stashes, before 2011 when the embargo was introduced.

However, in smaller cities, the riot police at times sided with the protesters. Public pressure on law enforcers to side with the people is very strong.

A national strike on 11 August was announced by the Telegram channels.

Demands of the protesters shared in Belarusian Telegram channels:
1) Release ALL political prisoners
2) Dismiss Yermoshyna (CEC head) and hold NEW presidential and parliamentary elections with equal conditions for all candidates.
A nationwide strike is due to start on 11 August

Protests continued all over Belarus into the early morning.

According to the Ministry of Internal Affairs, 3000 were detained on the first day of protests – approximately 1000 in Minsk and 2000 in the regions; protests took place in 33 cities. One man has died after being run down by a police van in Minsk, Viasna confirmed. On 11 August, Nasha Niva reported that the Internal Ministry has raised the count of detained protesters to 5000.

The Viasna human rights center is keeping a list of those detained; at publication date, it had 616 entries. There were reports of severe injuries of protesters from the flashbang grenades and rubber bullets.

10 August: evolution of protester tactics

During the day, the main metallurgical plant of Belarus in Zhlobino went on partial strike. Calls for a nation-wide strike were spread though the Telegram channels.

In the evening, protesters came out to the streets again, coordinated by the Telegram channels. The Internet was still down.

Alpha spetsnaz troops of the KGB were seen on the streets.

Photo: Vadim Zamirovsky,

Protesters started employing new tactics. First, the Telegram channels told people to gather not in the center, where a large police force was deployed, but to walk towards the city center each from their metro station. This served to distract the police and diverge their forces.

Next, drivers created artificial traffic jams to block passage for police vehicles:

Protesters set up barricades in a Minsk district and rebuilt them several times after the police destroyed them.

There was considerably more violence from the protesters’ side, with the first reports of Molotov cocktails being used, and a car ramming into ranks of OMON police. Given that Belarusians are an extremely peaceful people, these episodes of violence testify to their degree of irritation and desperation.

In the regions, OMON behavior has been mixed. There have been reports of riot police officers lowering their shields and warning protesters which places they need to go to avoid arrests; in other places, they were dispersed. The Telegram channels continue to urge protesters to come to the streets.

There was one more death: a bus driver was killed after a police stun grenade exploded next to him.

Altogether, the protests have united people from extremely different strands of life, many of whom were uninterested in politics before.

Journalists targeted and arrested

In the two days of the protests, many journalists went missing, were detained or injured.

Ilya Pitalev, a photo correspondent of the Russian news agency “Rossiya Segodnya,” went missing on 10 August at 6 PM. At 2 AM on 11 August, the editor-in-chief of Belarusian daily Nasha Niva, Yegor Martynovych, was detained.

Tatyana Kapitonova, a photojournalist of the Belsat TV channel, received a concussion in Minsk; journalists of the TV channel Alyona Shcherbinskaya and Tatyana Belashova were detained. Journalist Ales Chygir and his wife Danuta were detained in Bobruisk, and journalists Milan Kharitonov and Ales Levchuk – in Brest.

Maksym Sokolov, a journalist of the Meduza news site, was injured; Mihail Fridman, a photo correspondent of Getty Images, was shot at.

Daily Storm correspondents Anton Starkov and Dmitry Lasenko were detained; the founder of the WarGonzo project Semen Pegov ended up in one paddy wagon with them. He is now in a remand prison, while Starkov and Lasenko were released.

Read also:


You could close this page. Or you could join our community and help us produce more materials like this.  We keep our reporting open and accessible to everyone because we believe in the power of free information. This is why our small, cost-effective team depends on the support of readers like you to bring deliver timely news, quality analysis, and on-the-ground reports about Russia's war against Ukraine and Ukraine's struggle to build a democratic society. A little bit goes a long way: for as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

To suggest a correction or clarification, write to us here

You can also highlight the text and press Ctrl + Enter

Please leave your suggestions or corrections here

    Will the West continue to support Ukraine?
    • Know what moves the world.
    • Stay informed with Kompreno.
    • Get quality journalism from across Europe.
    Special discount
    for Euromaidan Press readers
    Euromaidan Press

    We are an independent media outlet that relies solely on advertising revenue to sustain itself. We do not endorse or promote any products or services for financial gain. Therefore, we kindly ask for your support by disabling your ad blocker. Your assistance helps us continue providing quality content. Thank you!

    Related Posts