Fake Western experts as a propaganda tool on Russian TV

 

Hybrid War

Editor’s NoteFake foreign experts from “all industries” are frequent guests on the Russian TV shows. Such Kremlin-aligned speakers often become the “original sources” of disinformation, the foreigners repeat the Russian propaganda narratives to convince the domestic audience of the plausibility of disinformation and to promote the desirable opinions among the foreign audience.

However, such experts on Russian TV are often just random foreign persons who are far from the claimed areas of expertise. Here is the latest example of an American “political analyst” who lives off selling soaps and CDs with himself singing his own songs.

Last week, Russia’s state-controlled NTV invited an American expert to comment on how the US had reacted to President Putin’s annual address. The American pundit explained that the US had been shocked by the powerful Russian nuclear weapon that had been displayed attacking the State of Florida in a video animation.

fake expert

The caption reads, “Daniel Patrick Welch, political analyst, author.” Screenshot: ntv.ru

Research conducted by journalists from the Russian independent outlet The Insider shows that this commentator’s main claim to fame is that he sells soaps and CDs with himself singing his own compositions on his private website. He calls himself a writer, but The Insider was not able to find any book authored by him, identifying only a few articles published on lesser-known websites.

fake experts

 

 

 

Gazprom-owned TV

NTV used the singing soap salesman’s comments to build a story about “strong Western reactions” to President Putin’s speech, saying that “the US has been totally convinced that in the military sphere they are ahead of the entire planet, but now it turns out that the situation has changed.”

NTV is owned by the well-known state-owned Russian gas exporter Gazprom and is known for loyally, sometimes even aggressively pushing the Kremlin’s political line. As we have previously described, pro-Kremlin international media such as Sputnik and RT, but also Kremlin-controlled media inside Russia, have a long track record of identifying commentators from Western countries who are not particularly well known in their own country, and presenting them as international authorities in a given field, provided that what they say confirms the pro-Kremlin narrative.


Read more:

Source: EU vs Disinfo

Dear readers! We need your help. COVID-19 has hit independent media outlets hard, but even more so in Ukraine, where most outlets are controlled by oligarchs. To make matters worse, several English-language media sources from Ukraine have closed recently. And even worse, this comes at a time of troubling government tendencies and amid a pro-Russian resurgence in Ukraine.  Help keep us online and reporting on the most important of Ukrainian issues for you in these troubling times, bringing the voices of civic society to the forefront of the information war. Our articles are free for everyone to use but we depend on our readers to keep going.  We are a small independent journalist team on a shoestring budget and have no political or state affiliation. If you like what you see, please support us with a donation

Tags: , , , ,