Copyright © 2024

The work of Euromaidan Press is supported by the International Renaissance Foundation

When referencing our materials, please include an active hyperlink to the Euromaidan Press material and a maximum 500-character extract of the story. To reprint anything longer, written permission must be acquired from [email protected].

Privacy and Cookie Policies.

Ten embarrassing moments in Russian disinformation of 2019

Disinformation in 2019: Ten Embarrassing Moments
Ten embarrassing moments in Russian disinformation of 2019
Edited by: Yuri Zoria
Disinformation is a serious global threat to democracy. However, disinformation is not always the result of a powerful actor’s well-coordinated plan. In some cases, mistakes are made – and then the manipulations expose themselves as impotent and rather desperate.

EU vs Disinfo collected ten examples from 2019 when pro-Kremlin sources were caught in the act of producing particularly embarrassing disinformation.

Don’t Mention Crimea! References to the invasion of Crimea were removed from the Russian edition of Yuval Noah Harari’s 21 Lessons for the 21st Century, independent journalists reported.

How to get a 146% Election Result: A whistleblower told about the daily work of the Kremlin-controlled media – and offered new knowledge about one particular Kremlin propaganda classic.

Hyped Russian Robot Turns Out to be Korean: “Russian military robots perform workout exercises in front of Putin,” a Russian state news agency reported. But that wasn’t quite right.

Russia is the World Champion in Free Speech”: Russian students laughed when EU-sanctioned propagandist Dmitry Kiselyov praised their country as a global leader in freedom of expression.

We’re not on TV now, we can Tell the Truth”: A Russian state TV anchor made an unexpected comment while discussing the elections in Ukraine.

Moral Migration to Crimea: “Europeans are seeking refuge in Russia from aggressive sexual education, homosexual dictatorship, and juvenile justice,” readers of a Russian outlet were told.

This is not the Wagner Group: “We have nothing to do with the Wagner Group,” a Russian military instructor in the Central African Republic said on TV. But journalists spotted a mistake.

Fact or Fiction? Gazprom-Media-owned NTV presented an interview with a paid actor as authentic.

Busted by Bellingcat: The Kremlin can’t even manage to separate the passport numbers of its operatives in Ukraine.

Lost in Translation: Russian TV caught manipulating translations of interviews with international commentators.

If you haven’t seen enough with these embarrassing moments from 2019, take a look back at what went wrong for pro-Kremlin disinformation in 2018.

Read also:

Edited by: Yuri Zoria
You could close this page. Or you could join our community and help us produce more materials like this.  We keep our reporting open and accessible to everyone because we believe in the power of free information. This is why our small, cost-effective team depends on the support of readers like you to bring deliver timely news, quality analysis, and on-the-ground reports about Russia's war against Ukraine and Ukraine's struggle to build a democratic society. A little bit goes a long way: for as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

To suggest a correction or clarification, write to us here

You can also highlight the text and press Ctrl + Enter

Please leave your suggestions or corrections here

    Euromaidan Press

    We are an independent media outlet that relies solely on advertising revenue to sustain itself. We do not endorse or promote any products or services for financial gain. Therefore, we kindly ask for your support by disabling your ad blocker. Your assistance helps us continue providing quality content. Thank you!

    Related Posts