Copyright © 2024 Euromaidanpress.com

The work of Euromaidan Press is supported by the International Renaissance Foundation

When referencing our materials, please include an active hyperlink to the Euromaidan Press material and a maximum 500-character extract of the story. To reprint anything longer, written permission must be acquired from [email protected].

Privacy and Cookie Policies.

EU disinformation watchdog has collected over 5000 disinformation cases since November 2015

EU disinformation watchdog has collected over 5000 disinformation cases since November 2015
Edited by: Yuri Zoria

From deadly mother-in-law to Nazis in power in all possible places, the EU vs Disinfo team has collected more than 5000 disinformation cases since November 2015.

But what’s behind those cases? What are the channels that emit disinformation narratives? And perhaps most importantly, how does the world look from the viewpoint of Russian state-owned TV?

To answer those questions a report titled “How Russian media foments hostility towards West,“ published by the Black Sea Trust for Regional Cooperation (a GMF project) and the Hybrid Warfare Analytical Group of Ukraine Crisis Media Center comes in handy. The report states that TV is the most popular of media in Russia and an average Russian adult watches it 4,5 hours a day. The most popular TV channels are Channel One, Russia 1 and NTV, with a weekly total reach of 76% of adult Russians.

Pervyi Kanal is represented in our 5000+ strong database with 440 cases and many of them come from the good old “Vremya Pokazhet” program that regularly engages in bashing Ukraine – and sometimes even the guests of the show. The latest disinformation from that show we have in our database was about the West pushing Poroshenko to power again and him using a military clash with Russia to postpone the election.

In second place is Rossiya 1 with 295 cases in the database. The talk shows “60 Minut” and “Vecher s Vladimirom Solovyovym” can boast cases like The outcome of Ukrainian election will be decided in WashingtonPoland is ready to recognize the independence of Donbas in order to destroy Ukraine  or Yulia Skripal was raped and is pregnant. A nice example of “60 Minut” can be viewed here:

Third place belongs to NTV with 129 cases. The most prominent show has been “Mesto Vstrechi” with cases like the political elite of the EU is following the orders from the US when imposing sanctions on Russia or the EU is conducting a hybrid war against Moscow.

So what’s the takeaway? In 2017, EUvsDisinfo wrote an article stating that Russian television is not about Russia. And based on the impression one could get from the narratives mentioned above, nothing has changed.

Read also:

Edited by: Yuri Zoria
You could close this page. Or you could join our community and help us produce more materials like this.  We keep our reporting open and accessible to everyone because we believe in the power of free information. This is why our small, cost-effective team depends on the support of readers like you to bring deliver timely news, quality analysis, and on-the-ground reports about Russia's war against Ukraine and Ukraine's struggle to build a democratic society. A little bit goes a long way: for as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

To suggest a correction or clarification, write to us here

You can also highlight the text and press Ctrl + Enter

Please leave your suggestions or corrections here


    Euromaidan Press

    We are an independent media outlet that relies solely on advertising revenue to sustain itself. We do not endorse or promote any products or services for financial gain. Therefore, we kindly ask for your support by disabling your ad blocker. Your assistance helps us continue providing quality content. Thank you!

    Related Posts