Is Russia Insider sponsored by a Russian oligarch with the ties to the European far right?

Charles Bausman, editor of Russia Insider and a regular commentator for Russia Today (RT) 


The emails leaked by the Anonymous International last year give us a few insights into the workings of the English language pro-Putin propaganda website Russia Insider.

Its editor Charles Bausman launched the website in September 2014, and described the rationale behind the website as follows:

It was started in September 2014 by a group of expats living in Russia who felt that coverage of Russia is biased and inaccurate.
[…] The problem is media control by a few corporations and interest groups, and their close ties with governments and business interests.
Instead of challenging, questioning, and fostering open discussion, they tend to promote those interests.

Ironically, this is what Russia Insider itself has been doing since its launch, namely publishing and re-publishing pieces of Russia’s disinformation warfare against the West and Ukraine.

The leaks reveal that Bausman, rather than relying on crowdfunding for Russia Insider, asks for money from a Russian oligarch Konstantin Malofeev via his associate Alexey Komov.

Alexey Komov addresses the congress of Lega Nord, December 2013, Rome

There were several interesting articles devoted to Malofeev in the international and Russian media. In the context of this blog, Malofeev is known for providing financial assistance to the pro-Russian extremists in Eastern Ukraine (for this very reason Malofeev was sanctioned by the EU, Norway and Switzerland), organising homophobic conferences in Russia, assisting French far right politicians in getting Russian money, and building European far right alliances.

Komov is a no less interesting figure. He is an employee of several organisations founded and funded by Malofeev, as well as a representative of the homophobic World Congress of Families in Russia. He is also an honorary president of the Lombardy-Russia Cultural Association, Russia’s front organisation in Italy established by the far right Lega Nord party.Komov even gave speech at the party’s congress at the end of 2013 that elected Matteo Salvini as its leader.

Matteo Salvini, the leader of the far right Lega Nord party, meeting Putin in October 2014

Matteo Salvini, the leader of the far right Lega Nord party, meeting Putin in October 2014

And here’s a series of communications between Russia Insider’s Bausman, Komov, and Malofeev.

Here’s the text version of the communications:

Charles Bausman to Alexey Komov (2 October 2014):
Alexey, take a look at our stats, – click the button in the footer. They are very, very strong. I still need money!!  Any chance of resuming the conversation?

Alexey Komov to Konstantin Malofeev (2 October 2014):
Charlie, however, has created a good website – – a high-quality, pro-Russian and popular one. He wants to cooperate…

Charles Bausman to Alexey Komov (18 October 2014):
This has links in to my TV appearances. I’ve been on 4 times now. Any reaction from K?

In his last email, Bausman also sent to Komov his CV that gives us a few interesting details.

It is interesting to note that Bausman was born in West Germany (Frankfurt) in 1964, but then lived in Soviet Russia, “due to father’s long-term assignment” there in 1968-1972 (one wonders what that assignment was about). According to his CV, Bausman was educated in the US, but has been living in Moscow since the late 1980s. He also states that “in virtue of of professional and family connections,” he has “multiple high-ranking connections to the European and American media,” as well as “investment and political spheres.”

What is not clear is whether Bausman has eventually received any financial help from Malofeev (the leaked mailbox belongs to a fourth party), but his willingness to “cooperate” with a Russian oligarch who is close to the Kremlin and has been providing funding for the war in Eastern Ukraine is quite revealing.

Source: Anton Shekhovtsov’s blog

Dear readers! Since you’ ve made it to this point, we have a favor to ask. Russia’s hybrid war against Ukraine is ongoing, but major news agencies have gone away, which is why it's extra important to provide news about Ukraine in English. We are a small independent journalist team on a shoestring budget, have no political or state affiliation, and depend on our readers to keep going (using ťhe chance - a big thank you to our generous supporters, we couldn't make it without you). We are now $5,000 short of our financial goal and need your support to continue working. If you like what you see, please help keep us online with a donation!

Tags: , ,


  1. Avatar Jens A says:

    No surprise. I am proud to say that I am banned on Russia Insider. To be a favorite there is a disgrace!

    1. Avatar GryzeldaWrr, an inner emigrant says:

      I’m not, but I had a fierce argument with their moderators:)

  2. Avatar Forgotten Ghost says:

    My favorite moments have been when Putin’s cheerleading squad over at RT attempt to cite pravda as an unbiased, rational source of information, and somehow superior to the “biased Western propaganda”. They don’t like to be reminded of the story they ran about the fishermen that caught and ate an alien.
    RT also has an affinty for race-baiting, yet were stupid enough to post a story glorifying the painting “Negroes Fighting in a Dark Cave”, which is just a black square. During the Bataclan aftermath, they also had many contradictory statements, and some of the material seems to have been scrubbed as a result of being called out on it in the comment section.
    They never seem to realise how hypocritical they are, but at least their stupidity is entertaining on occasion.

    1. Avatar Quartermaster says:

      I always liked the old joke about Pravda and Izvestia: In Pravda there is no izvestia and in Izvestia there is no Pravda. Pravda is no better than it was in Soviet times.

  3. Avatar Quartermaster says:

    Lies must be opposed. You may have your opinion, but spreading lies is a completely different thing.