A fake Ukrainian ‘diplomat’ in Kiselev’s program

 

International

Translated by: Mariya Shcherbinina

Program Weekly News with Dmitry Kiselev showed a fake diplomat in a report commemorating the anniversary of Euromaidan in Kyiv. Ukrainian bloggers continue to poke fun at the Russian ‘news’ the consider misinformation.

Weekly News on Rossiya-1 channel with Dmitry Kiselev showed a report about the ‘horrors’ of Euromaidan. Before the report, Dmitry Kiselev noted that “the country is going to hell.” Russian journalists showed the events in Euromaidan through the prism of violence and spoke about “anti-Russian values.” The fist line of the text already evidence this: “Maidan dictated new rules to Kyiv, all things Russian were seen as hostile, a dictatorship of the minority is being born under the guise of popular rebellion.”

They augment their claims about aggressive radicals with so-called “banderite flags”: “Euromaidan quickly mutated – the EU’s starry flags were dissolved in the red-and-black sea of Banderite flags.”

The information presented in the report was supported with synchronous audio. One such statement was made by former deputy head of the former president of Ukraine Yanukovych, Andriy Portnov. Immediately after the anchor’s words what Ukrainians were promised by the EU, his words follow: “The fall of the Ukrainian state, increase of influence on these territories, and then, through the increased influence, begins trade with other powerful countries and another geopolitical game played by the Western world.”

Another expert chimes in. He says: “we suspected this.” In this context, “this” is what Andriy Portnov said. This expert is cited as “Georgi Chorny – coordinator of the national liberation movement.” We can assumed that this person was a Euromaidan activist, as the topic of the report was the anniversary of the event. However, after googling him, we found out that Chorny was an anti-Maidan group coordinator in Crimea.

The expert cited as “Andriy Veselovsky, deputy Minister of Foreign Affairs of Ukraine in 2005-2008,” said that “they are digging a trench in the place of Ukraine.” Veselovsky indeed held the post of the deputy head of the Ukrainian MFA. However, he was not presented in this report on the Ukrainian revolt. Russian media simply used his name and post. The person commenting is Sergey Veselovsky, worker at the chain news agency ANNA.

Translated by: Mariya Shcherbinina

Ukraine needs independent journalism. And we need you. Join our community on Patreon and help us better connect Ukraine to the world. We’ll use your contribution to attract new authors, upgrade our website, and optimize its SEO. For as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

Tags: , , , ,