Copyright © 2024 Euromaidanpress.com

The work of Euromaidan Press is supported by the International Renaissance Foundation

When referencing our materials, please include an active hyperlink to the Euromaidan Press material and a maximum 500-character extract of the story. To reprint anything longer, written permission must be acquired from [email protected].

Privacy and Cookie Policies.

How Kremlin media in Serbia infiltrated a disinformation hub in Bosnia and Herzegovina

How Kremlin media in Serbia infiltrated a disinformation hub in Bosnia and Herzegovina
Edited by: Yuri Zoria
Although most of the sources of political disinformation in Bosnia and Herzegovina (BiH) are local media, a large disinformation hub is formed by an alarmingly high number of media from neighboring countries, potentially used by foreign political actors. Serbian edition of Kremlin’s Sputnik is the only foreign-owned media in this hub. These are the findings of the recently published report “Disinformation in the Online Sphere: The Case of BiH”, prepared by the internationally recognized fact-checking platform “Raskrinkavanje.”

Sputnik is the only media with a presence in this hub which is owned by a state actor outside of the region, appearing there through its Serbian-language outlet Sputnik Srbija. The outlet also offers its radio broadcasts in the local language to several radio stations from both Serbia, and Bosnia and BiH, and has a significant social media following.

Over the course of one year covered by this research, Raskrinkavanje flagged Sputnik 36 times for disinformation published in 16 articles. This and previous Raskrinkavanje reports found that Sputnik articles about BiH have a clear editorial bias towards the ruling party in Republika Srpska, the Serb-led entity in Bosnia and Herzegovina.

The Raskrinkavanje analysis showed Sputnik has de facto acted as [Milorad] Dodik’s campaign outlet prior to 2018 elections. Several EU countries, as well as NATO – with emphasis on the latter – were presented in these narratives as a threat to Serbs, Republika Srpska, or Milorad Dodik in particular, the report found. His opponents were labeled as “puppets” of foreign actors and/or implicated in several conspiracy theories about alleged coup plans or “color revolutions” planned by EU or NATO states, Raskrinkavanje quotes.

The algorithm analysis further found that Sputnik and RTRS, a public broadcaster in the Republika Srpska, appear as the main “connectors” between media in Serbia and media in BIH in this disinformation hub providing additional proof of this media’s influence on local politics. According to the research, Sputnik also plays a prominent role in the shaping of narratives about “West vs. Russia”, which are often amplified by other media appearing in this disinformation hub, both from Serbia and from the Republika Srpska.

Read also:

 

Edited by: Yuri Zoria
You could close this page. Or you could join our community and help us produce more materials like this.  We keep our reporting open and accessible to everyone because we believe in the power of free information. This is why our small, cost-effective team depends on the support of readers like you to bring deliver timely news, quality analysis, and on-the-ground reports about Russia's war against Ukraine and Ukraine's struggle to build a democratic society. A little bit goes a long way: for as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

To suggest a correction or clarification, write to us here

You can also highlight the text and press Ctrl + Enter

Please leave your suggestions or corrections here


    Will the West continue to support Ukraine?
    • Know what moves the world.
    • Stay informed with Kompreno.
    • Get quality journalism from across Europe.
    Special discount
    for Euromaidan Press readers
    Euromaidan Press

    We are an independent media outlet that relies solely on advertising revenue to sustain itself. We do not endorse or promote any products or services for financial gain. Therefore, we kindly ask for your support by disabling your ad blocker. Your assistance helps us continue providing quality content. Thank you!