Copyright © 2024 Euromaidanpress.com

The work of Euromaidan Press is supported by the International Renaissance Foundation

When referencing our materials, please include an active hyperlink to the Euromaidan Press material and a maximum 500-character extract of the story. To reprint anything longer, written permission must be acquired from [email protected].

Privacy and Cookie Policies.

Disinformation and censorship: Two sides of the same Russian coin

disinformation and censorship in russia
Image: Bill Kerr/Flickr
Disinformation and censorship: Two sides of the same Russian coin
Edited by: Yuri Zoria
A scandal has hit Russia’s media environment following late May’s public exposure of censorship at one of the country’s leading privately owned daily newspapers, Kommersant.

Events escalated when two journalists were forced to resign after they had authored an article which relayed inside information about upcoming reshuffles in the top of Russia’s most powerful political circles.

Censorship is not a problem which is isolated to Russia. However, the Kommersant case offers first-hand access to the special mechanisms which allow Russian authorities to secure an uncritical narrative in the media; the same mechanisms which allow for disinformation to flourish.

Colleagues resign in solidarity

As reported by Meduza, the problems at Kommersant began with an article the newspaper had published on 17 April, which was based on anonymous statements from senior sources in the Russian government.

The news was that Valentina Matvienko is likely to soon step down from her position as Chairwoman of Russia’s Federal Council, the upper house of the Parliament.

However, even though the article had been approved and printed, the two journalists were more than a month later forced to leave their jobs.

According to Meduza’s sources, the firing was the result of interference from the side of the newspaper’s owner, the oligarch Alisher Usmanov.

Shortly after, 11 colleagues of the two journalists in the political department resigned in protest, as did Kommersant’s deputy managing editor.

Not the first time

It is not the first time when a case of censorship has made Russian journalists working for a private media outlet resign collectively as an act of solidarity with colleagues.

In 2014, the journalistic staff at the highly popular online news platform, Lenta, resigned in solidarity with their editor-in-chief, Galina Timchenko, who had been fired following the outlet’s coverage of events in Ukraine.

Ms. Timchenko and her team chose collective exile in Riga, Latvia, where they founded the now successful online news platform Meduza, which also has an edition in English.

Russia has also seen other forms of crackdowns on reporting; among them murder cases; threats against journalists; pressure on owners and their business activities.

Cracks in the media control system

The Kommersant incident has shown cracks in the media control system, which Russian authorities have otherwise tried to cultivate to perfection: Managers from the leading outlets are summoned by the Kremlin on a weekly basis and receive instructions about necessary narratives and the Kremlin’s red lines.

Not only state media managers, but also owners of private outlets are held responsible for reporting not crossing these lines.

However, in the case of Kommersant, the system with pre-emptive censorship turned out not to function; the Kremlin’s weekly instructions had not been able to anticipate or stop the work of Kommersant’s journalists.

Censorship and disinformation

The story also indirectly answers the question of how state-controlled disinformation has become possible in Russia.

When a media environment is under such a hard pressure from the side of the authorities, manipulated messaging serving state interests is less likely to face substantial resistance from a resilient journalistic community.

Societies like Russia’s with little democracy and weak media are prone to seeing censorship and disinformation as two correlating problems.

Further reading:

Edited by: Yuri Zoria
You could close this page. Or you could join our community and help us produce more materials like this.  We keep our reporting open and accessible to everyone because we believe in the power of free information. This is why our small, cost-effective team depends on the support of readers like you to bring deliver timely news, quality analysis, and on-the-ground reports about Russia's war against Ukraine and Ukraine's struggle to build a democratic society. A little bit goes a long way: for as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

To suggest a correction or clarification, write to us here

You can also highlight the text and press Ctrl + Enter

Please leave your suggestions or corrections here


    Euromaidan Press

    We are an independent media outlet that relies solely on advertising revenue to sustain itself. We do not endorse or promote any products or services for financial gain. Therefore, we kindly ask for your support by disabling your ad blocker. Your assistance helps us continue providing quality content. Thank you!

    Related Posts