Kremlin media says the Kremlin does not interfere in Kremlin media

Kremlin Media Says the Kremlin Does Not Interfere in Kremlin Media

Screenshot from a Sputnik’s tweet. 

Hybrid War

Edited by: Yuri Zoria

On last week’s Monday, the Russian state-funded Sputnik stated in a tweet that “Russia doesn’t interfere in TV editorial policy.”

Before reminding ourselves of the way the Kremlin exercises its media control, let’s have a quick look at who is actually speaking in this tweet.

“Russia Today” does not mean Russia Today

Together with RIA Novosti, Sputnik is a part of the state media giant Rossiya Segodnya, which in translation means “Russia Today.” But that does not mean that Rossiya Segodnya is the same as Russia Today (RT); these are two separate organizations. Nevertheless, the chief editor of Sputnik and of Russia Today happens to be one and the same person; her name is Margarita Simonyan.

To make things even more complicated, the CEO of Rossiya Segodnya is also the host of the show Vesti Nedeli, (“News of the Week”), on the state TV channel Rossiya 1. His name is Dmitriy Kiselyov.

And perhaps you already guessed the TV programme in which the story appeared, which Sputnik is so eager to deny was the result of state control? Of course, on Kiselyov’s News of the Week.

The Russian journalist and chief editor of Coda’s Russian edition, Alexey Kovalyov, was quick to comment on Sputnik’s tweet in this Twitter thread.

The weekly meetings

Sputnik’s tweet is incorrect and an example of pro-Kremlin disinformation.

It is known for a fact that the Kremlin exercises direct control over the dominating Russian media, and more and more details about this system have surfaced over the last few years.

Whistle-blowers have told about the daily work in a government-controlled media organization; in some cases, even printed versions of the Kremlin’s instructions have surfaced.

A recent investigation carried out by independent Russian journalists has thrown additional light on the weekly meetings with the Kremlin where chief editors receive these instructions.

So when Sputnik presents its denial of state control as “URGENT,” one can’t help thinking of the logic known from psychoanalysis: That if the client asserts something repeatedly and unusually strong, it is often because the truth is the opposite of what the client is saying.

Further reading:

 

Edited by: Yuri Zoria

Ukraine needs independent journalism. And we need you. Join our community on Patreon and help us better connect Ukraine to the world. We’ll use your contribution to attract new authors, upgrade our website, and optimize its SEO. For as little as the cost of one cup of coffee a month, you can help build bridges between Ukraine and the rest of the world, plus become a co-creator and vote for topics we should cover next. Become a patron or see other ways to support. Become a Patron!

Tags: , , , , , , ,