“Let’s get the popcorn ready” – Russian tv covers US protests

“Let’s Get the Popcorn Ready” – Russian TV Covers US Protests

Photo: youtube.com/60 минут. “Let’s get the popcorn ready”, Aleksei Zhuravlyov, Parliamentarian, State Duma, Russian Federation 

Hybrid War

The widespread protests in the United States continue to grip the world’s attention, and pro-Kremlin media are no exception. On Russian state-controlled TV channels, reports about developments in US cities come with the usual disinformation tropes and a tinge of thinly-veiled glee, “America got what it deserved.”

Organized protests

“I am watching and I am happy […]. The US is reaping what it sowed,” Russian Duma member Aleksei Zhuravlyov said on June 1 after the host of “60 Minutes”, a political talk-show aired on state-controlled Rossiya-1, showed the photo of a wounded protester in the United States.

The politician explained why: he claimed to have seen the “training manuals” according to which such demonstrations were supposed to be organized in Russia. Now, according to him, US Democrats are using similar manuals, prepared by former US President Barack Obama, in their own country.

“All these Orange Revolutions are the creation of US Democrats,” concluded Zhuravlyov.

In the eyes of pro-Kremlin disinformation, popular protests have always been a Western, and in particular, an American instrument aimed at undermining Russia. EUvsDisinfo database contains nearly 200 examples of pro-Kremlin disinformation cases detailing alleged Western attempts to instigate color revolutions in Ukraine, Georgia, Armenia, Belarus, Hong Kong, and elsewhere. Now the same disinformation narrative is applied to the United States. To detract from the logical inconsistencies – why the United States would choose to organize a “color revolution” on its own soil – pro-Kremlin disinformation points to familiar targets such as George Soros and the US Democratic party.

Writings on the wall

The advantage of conspiracy theories is that they don’t need any evidence to spread. In fact, the absence of evidence is frequently presented as proof that something is hidden from the public. The opposite works as well – with a serious face and an alarmist tone, anything can be presented as “evidence” of some sinister plot.

State-run Channel 1 (Pervy Kanal) recently used this tactic to convince its audiences that the US protests were staged. On June 3, the political talk-show “Time Will Tell” (Vremya Pokhazhet) scrutinized the symbol of the Black Lives Matter movement – a raised fist – and compared it to similar symbols that appeared in other countries throughout the years. The apparent similarities between the images of clenched fists were presented as evidence that “the process was controlled” and that the instructions to protest came from George Soros and the Democratic majority.

Photo: www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet

In fact, the raised fist used by the Black Lives Matter movement was inspired by the Black Panther Party , which used it as a symbol of black liberation in the 1960s. The symbol has a long history as a sign of defiance and solidarity, and it has been used by multiple groups on a number of occasions throughout history, including Nelson Mandela and fans of the Northern Soul dance and music movement in Britain. Claims that universal symbols of resistance and solidarity are proof of a conspiracy by the political elite show how alien and anxiety-ridden these topics are for the pro-Kremlin media.

Capitalizing on conspiracy theories

Like most newsworthy events, the US protests have been accompanied by misleading videos and conspiracy theories circulating online, including rumors that the protesters were supplied with potential projectiles like bricks and stones.

Pro-Kremlin media, never shy of capitalizing on global misinformation and disinformation trends, used one such misleading video to fuel claims of “orchestrated protests”.

On June 2, “Time Will Tell” aired a grainy video making the rounds on social media that purported to show two police officers loading bricks onto a pickup truck. The footage was said to be further evidence that that the US protests were led by trained hooligans and unleashed by the US Democrats, “just like in Maidan”.

In reality, the video showed two police officers at Boston’s Northeastern University who came across a damaged sidewalk and collected the bricks to prevent accidents and injuries, as was explained by the Northeastern University Police Department on Twitter.

Photo: youtube.com/Первый канал

“Time Will Tell” might have missed the explanation – the show aired a few hours before the tweet was published. However, the decision to broadcast unverified footage found on social media speaks volumes about the TV channel’s deontology. Pro-Kremlin media outlets are apt at exploiting conspiracy theories that are already in circulation on social media. After all, why invent something that is already there?

“Goodbye, America”

Independent Russian media outlet Meduza recently reported on a curious incident, when Russian state television Channel-1 (Perviy Kanal) replaced the closing credits of the cult movie “Brother 2,” which depicts among other things the life of Russians in the United States, with recent footage of riots and police violence in the United States. Images of protesters clashing with the police, burning vehicles, and looted stores were shown as the chorus of the Russian pop song “Goodbye, America”- Brother-2 main theme song – played in the background. The TV show then seamlessly transitioned to the evening news, presenting the latest on the “crumbling values of the Western world”.

Advertisement

A spokesperson of the TV channel later explained that the movie technically ended before the improvised credits and that the recent footage was a part of the news program. According to the spokesperson, any allusions showed that “real art is relevant 20 years later” (the Brat 2 movie was released in 2000).

In a commentary about this slip of schadenfreude, which illustrates a larger sentiment dominating the coverage of US protests on Russian state-run TV channels, Russian journalist Andrei Arkhangelsky asks his readers why laughing at someone else’s pain brings so much pleasure to today’s propagandists. Why do hosts of Russian state TV channels, many of whom own real estate in the West, continue to dream about its demise? The answer, according to Arkhangelsky is

“a passionate desire to get rid of the mirror that the rest of the world is for us. […] Wishing a catastrophe onto others actually comes from a sense of deep disappointment, hidden even from oneself, in one’s own strength.”


Read more:

Source: EU vs Disinfo

Dear readers! We need your help. COVID-19 has hit independent media outlets hard, but even more so in Ukraine, where most outlets are controlled by oligarchs. To make matters worse, several English-language media sources from Ukraine have closed recently. And even worse, this comes at a time of troubling government tendencies and amid a pro-Russian resurgence in Ukraine.  Help keep us online and reporting on the most important of Ukrainian issues for you in these troubling times, bringing the voices of civic society to the forefront of the information war. Our articles are free for everyone to use but we depend on our readers to keep going.  We are a small independent journalist team on a shoestring budget and have no political or state affiliation. If you like what you see, please support us with a donation

Tags: , , , , , , , , , ,