Why Ukraine banned 17 Russian journalists

Donetsk refugee, Odesa refugee, mother of a soldier and Kyiv protester -
"all-in-one" hero of various Russian media reports. Image from belaruspartisan.org 


On 27 May 2016 Petro Poroshenko signed a decree banning 17 Russian journalists from entering Ukraine till the end of 2017, accusing them of “stirring hatred.”

Following scandals around Ukraine banning dozens of foreign journalists in August 2015, as well as a recent controversy when the Myrotvorets website published personal contacts of thousands of journalists, the most recent decision also sparked outrage and discussions.

For instance, on 1 June Human Rights Watch condemned Ukraine for “targeting journalists” and “encouraging censorship.”  Ukrainian authorities should immediately drop a ban on 17 Russian journalists and protect media freedom, Human Rights Watch said. The Committee to Protect Journalists was also “alarmed” and urged Ukraine’s government to rescind the ban and “resist the urge to fight propaganda with censorship.”

However harsh “censorship” and “war on journalism,” as The New York Times has recently put it, sounds, one should question whether whatever those outlets are doing can be defined as ​journalism​. As Russian defense minister Sergei Shoigu recently asserted, Russian media is “but another arm of the armed forces.”

Read more: The media must serve the military — Shoigu

The legal definition of what constitutes journalism and what should be considered not reporting but propaganda is still absent. Here we provide examples of the reports that the media personalities in the list made on Ukraine and let our readers decide how Ukraine should defend its national security at the time when Russia is waging a war in Donbas.

The list of 17 names includes key media personalities from the largest Russian outlets. The disinformation produced by all those outlets has been debunked on multiple occasions in the EU Stratcom’s Disinformation Review reports, in Ukrainian StopFake publications, and has been exposed as fakes by bloggers. We gathered examples of how all those medias report on Ukraine to illustrate why Ukraine banned their management.

Konstantin Ernst, Director General at Pervyi Kanal; Irada Zeynalova, anchor at Pervyi Kanal

Konstantin Ernst

On 25 October 2014, Pervyi Kanal aired a story under title “Horrible footage from Donbas that Ukrainian TV doesn’t air were shown in Kyiv.” The news anchor informed that a hacking group showed photographs of Donbas civilians in mass graves on advertisement screens via a special hacking operation. But in fact, 1995 photos from Groznyi, Chechnya were used in the show.

False allegations against the Ukrainian army, who are portrayed as perpetrating mass atrocities against Donbas civilians is one of the favorite tactics of Russian propaganda. It aims to lower the combat morale of the Ukrainian army, which is defending their country from a Russian hybrid invasion.
Screenshot of a news show aired at Pervyi Kanal

Screenshot of a news show aired at Pervyi Kanal

Reburial of civilians in Chechnya, Gryznyi, 1995

Reburial of civilians in Chechnya, Groznyi, 1995

Pavel Gusev, owner and editor of Moskovskiy Komsomolets

Pavel Gusev

“Is he drunk? Poroshenko presented a ball to a limbless soldier,” Moskovskiy Komsomolets wrote on 22 March 2015, adding: “The speech and appearance of the Ukrainian president gives grounds for various assumptions.”

In fact, the incident was entirely fabricated by the outlet. Firstly, Denis Golodyuk from the 95th aeromobile brigade has all limbs. Secondly, the ball was presented by “Dynamo Kyiv” football club as a symbol and hope for his speedy recovery.

Attacks on Ukraine’s head of state are another favorite tactic of Russian propaganda outlets. As Andrei Illarionov, former adviser to Russian President Vladimir Putin noted, bringing down Petro Poroshenko is one of the primary goals of the Kremlin for the present period.

Vigen Akopyan, chief editor of REGNUM information agency

Vigen Akopyan

Ukraine demands financial compensation from Mongolia for the XIII century Mongol invasion of Rus, REGNUM wrote on 1 March 2016. It claimed that the Mongolian parliament received an official letter from the Verkhovna Rada of Ukraine demanding compensation for destroying Kyiv by Batu Khan’s army. However, such a document can’t be obtained neither at Ukraine’s parliament website, nor in the archive of its documents, or even via Google search.

Andrey Surkov, chief editor of Novorus.info

Novorus.info website serves as the “Central information agency of Novorossiya” which declares “help in establishing economical, political, and cultural links between Russia and Southern-Eastern part of Ukraine.” On the main page, the website uses the Georgian Ribbon and a map of Ukraine’s southern and eastern regions, including Russia-occupied Crimea and Donbas. Some of the sections of the website are: “News of Novorossiya,” “Russkiy Mir,” “Eurasian Union.” A regular “statement of the official representative of the national militia of “Luhansk People’s Republic” is published every day.

The “Novorossiya” project was Russia’s original plan for taking over Ukraine after the Euromaidan revolution. However, pro-Russian protests in most of the regions were mostly unsuccessful, and the project resulted in the so-called “Luhansk and Donetsk People’s Republics” (“LNR” and “DNR”) which are battling the Ukrainian army with the help of Russia’s military personnel and armor.

Read more: Meet the people behind Novorossiya’s grassroots defeat

Novorus.info website screenshot

Novorus.info website screenshot

Vadim Gorshenin, owner of the Pravda.ru media holding

On 7 April 2016, Pravda.ru wrote that “Poroshenko gives away Kherson to be torn to pieces by the Turks,” alleging that a Crimean Tatar autonomy is to be created on the territory of the southern Ukrainian Kherson Oblast, where a number of Crimean Tatars is residing after fleeing from the occupation and illegal annexation of Crimea. In fact, the document pravda.ru refers is fake. It was never been published by Ukraine’s Presidential Administration and contains such gross errors as an outdated version of Emblem of Ukraine, as well as provisions that break articles 85 and 133 of Ukraine’s Constitution.

Inciting inter-ethnic hatred is a long-tested strategy of propaganda to stimulate unrest and destabilization.

Aleksandr Potapov, former chief editor of LifeNews and Izvestiya; 16. Ashot Gabrelyanov, former executive director at News Media and CEO at LifeNews

Aleksandr Potapov

On 22 July 2015, LifeNews reported about American weapons found in destroyed Luhansk Airport. As proof, a video from LNR Today YouTube channel was used. Stinger missiles from the video were marked with spelling mistakes: Tracking Rainer instead of Tracking Trainer, Re Usable instead of Reusable or Re-usable, Date Louded instead of Date Loaded. According to blogger Anton Logvinov, who writes about computer games, the inscription was forged based on the model of FIM-92 Stinger from the computer game Battlefield 3.

Alleged US involvement in the Euromaidan revolution and the following war in Donbas is another prominent topic of Russian propaganda, which aims to show off the public uprising as foreign meddling.

Read more: A guide to Russian propaganda. Part 1: Propaganda prepares Russia for war

Vladislav Fronin, chief editor of Rossiyskaya Gazeta

Vladislav Fronin

On 9 December 2015, Rossiyskaya Gazeta published an interview with chief investigator of Russian Investigation Committee Aleksandr Bastrykin, in which the official claimed Arseniy Yatsenyuk took part in the First Chechen War against Russia. According to the official biography of Ukraine’s former prime minister, in 1994-1995 he worked in a law company and was still a student at the Fedkovych Chernivtsi National University. Bastrykin’s claim was never justified and the topic soon disappeared from Russian media.

Vitaliy Leybin, chief editor of the Rossiyskiy Reporter magazine

Vitaliy Leybin

On 30 May 2016, Rossiyskiy Reporter published an interview with Russian so-called “prosecutor” of Crimea Nataliya Poklonskaya, who recently banned the Mejlis of the Crimean Tatar People, justified the “preventive arrests” of the Crimean Tatars on the eve of Victory Day, and was largely involved in Russia’s illegal annexation of Crimea. In the interview she compared the Ukrainian yellow-blue ribbon to the Fascist swastika, claims that Andriy Parubiy (Chairman of the Verkhovna Rada of Ukraine) commanded Maidan protesters to shoot, and concludes: “Deep in my soul, I am Russia. Ukraine also was Russia, deep in the soul.”

Sergey Mikhaylov, CEO of TASS information agency

Sergey Mikhaylov

On 29 May 2015, TASS published a report  with the heading “The USA Has No Confirmations that Russia Moves Troops to the Border with Ukraine.” It was quoting a statement by U.S. State Department spokesman Jeff Rathke during a regular briefing. In fact, Rathke said the opposite. “Russia maintains forces, of course, along its border with Ukraine, and the – there also is a large concentration of command and control equipment in Eastern Ukraine – air defense systems and so forth; all these things that we’ve talked about in recent weeks and months,” the official then said. When asked specifically about a firing range in Kuzminsky, in the Rostov region, Rathke replied he had no specific comment. That quote was used by TASS’s resonant headline.

Andrei Kunitsyn, head of NTV Directorate; Vladimir Kulistikov, former NTV CEO

Andrei Kunitsyn

On 20 April 2014, NTV showed a woman who allegedly resided in the city of Kramatorsk and was hiding from bombs in her basement. According to the report, Ukraine’s National Guard opened deadly fire on the civilians of cities Kramatorsk and Mariupol. The woman was recognized by residents of Terpinnya village, Zaporizhzhia Oblast (300 km from Kramatorsk), as one of their own. Ukraine’s ICTV journalists visited Ludmila Zhuromskaya pretending to be Russian journalists, and asked her to tell the story again. The woman answered: “I don’t mind, but not now. Why? Because after the last coverage there was big trouble.”

Fabricated reports of atrocities committed by the Ukrainian army are all too frequent on Russian media. One striking example is BBC’s report from Donbas where a girl was reported to be killed by the Ukrainian army by a large number of Russian outlets. In reality, the story had no evidence and the journalists themselves admitted they were making it up.

Margarita Simonyan, chief editor of Russia Today (RT)

Margarita Simonyan

On 22 January 2015, militants from the “DNR” organized a “parade of prisoners” of the military personnel of Armed forces of Ukraine. Such treatment of POWs is forbidden, according to the Geneva Convention. A couple of “active citizens”  shouted and threw something at the POWs, with Russia Today’s Graham Phillips filming “the angry crowd.” In fact, the scene turned out to be a plot – the few “active citizens” were driven in specially to be filmed by the Russian media, and filmed at angles to make their number appear larger than they were.

Another example of a fabricated story on RT are comments of allegedly random pedestrians on the shelling of a bus stop in Donetsk. Journalists of the Public Television of Donbas found who they were. It turned out that the people were approved activists of DNR which “incidentally” happened to be passing by and expressed their vitriolic anti-Ukrainian opinions.

Russian TV needs to maintain the image of rabid anti-Ukrainian sentiments in occupied Donbas in order to keep asserting to its viewers that the war in Donbas is actually an internal conflict and denying the Russian involvement in the war.
Graham Phillips kisses the "activist" of DNR after a staged interview

Graham Phillips from Russia Today kisses the “activist” of DNR after a staged interview

Vladimir Sungorkin, chief editor and CEO of Komsomolskaya Pravda

Vladimir Sungorkin

On 26 May 2016 Komsomolskaya Pravda published an article with Nadiya Savchenko’s quotes. It also cited a Twitter account  @NadiyaSavchenko, which, however, never belonged to the pilot. The quoted post said: “I can declare one thing now: I will not leave my habit of killing Russians!” Vira Savchenko has many times refuted allegations that the account belongs to her sister.

The Ukrainian military pilot Nadiya Savchenko was held on trial in Russia in a case that was internationally condemned as politically motivated and based on fabricated evidence. Russian propaganda outlets went into overdrive, trying to justify the trumped-up charges with which she was accused. After Savchenko was exchanged for two GRU officers, following immense international pressure, Russians were left furious and confused, trying to cope with the situation.

Oleg Dobrodeyev, VGTRK media (All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company) holding CEO

Oleg Dobrodeyev

VGTRK is Russia’s largest state media enterprise holding, which runs the majority of Russian TV media outlets. Of them, (arguably) the most notorious show known for its propaganda is the Vesti TV channel with its anchor Dmitry Kiselyov, who is the deputy CEO of VGTRK.

On 16 May 2016, Dmitry Kiselyov admitted that a 7-minute TV show was based on a fake document, following complaints by viewers that noticed discrepancies. In the show, Ukraine’s current liberators of occupied Donbas were compared to the SS Division from Hitler times. The alleged SS officer’s certificate was a fake, Kiselyov later admitted in “Vecher with Vladimir Solovyov” show (21:37). The journalist, however, didn’t apologize for using a fake, claiming it only helped bringing attention to the serious issue.

In March 2014, Kiselyov included into a list of Russians that the EU sanctioned over the Ukrainian crisis, for being a “central figure of the government propaganda supporting the deployment of Russian forces in Ukraine” and is banned from entering EU territory. He is the only Russian sanctioned for spreading propaganda so far.

Kiselyov recently became famous in France. The TV channel Canal+ debunked a show that he anchored on Vesti, where street protests in France were explained as euroskeptics rioting against migrants. In fact, the protests caused by new labor laws and had nothing to do with euroskepticism.

Destabilization of the EU is one of the Kremlin’s strategies outside of Ukraine, and the inflated role of euroskeptic attitudes in its media reports is essential for it.

Anton Zlatopolskiy, CEO of Russia 1

Anton Zlatopolskiy

On 12 May 2016 before the second Eurovision semifinal, Russia 1 channel made an introduction to Jamala’s song 1944. The commentator interpreted the song as “a prayer for fates of the people, who willingly or unwillingly leave own house searching for a better life.” Jamala has many times explained that her song was about Stalin’s deportation of Crimean Tatars in 1944.

Denying the crimes of Stalinism is part of Russia’s modern strategy of weaponizing national memory and exploiting nostalgia for the USSR to boost support for a strong military leader.



Edited by: Alya Shandra

Source: StopFake

Dear readers! Since you’ ve made it to this point, we have a favor to ask. Russia’s hybrid war against Ukraine is ongoing, but major news agencies have gone away, which is why it's extra important to provide news about Ukraine in English. We are a small independent journalist team on a shoestring budget, have no political or state affiliation, and depend on our readers to keep going (using the chanсe - a big thank you to our generous supporters, we couldn't make it without you.)  If you like what you see, please help keep us online with a donation

Tags: ,


  1. Avatar Brent says:

    These aren’t “journalists”. They are fiction writers. The should be banned and Ukraine should not recognize their credentials as “journalists”.

  2. Avatar Terry Washington says:

    Ukraine should make the point that far from being independent journalists, the 17 Russians refused entry are in fact paid propagandists for Putin- about as “independent” as their Soviet era counterparts of TASS, Izvestia and Pravda!

    1. Avatar Mick Servian says:

      Still journous

  3. Avatar Dirk Smith says:

    ruSSia invaded Ukraine; why would enemy “journalists” be allowed in the country they’ve invaded? And why isn’t OSCE allowed to inspect the “humanitarian convoys?”

    1. Avatar Mick Servian says:

      because that’s what fascist countries do.
      Russia doesn’t have to expel anyone. what for?
      By the way, RT is way more objective than this fascist and racist site. Euromaidan is full of lies, half-truths, wet dreams and outright bs

      1. Avatar Dale Davies says:

        Expelled US diplomats. Outside that is the people sitting in gulags convicted on trumped up political charges. Some are high ranking Russian military personnel. Then there is the issue of the murders and disappearance of political dissenters.
        Yup, ewe are correct;Pootlerstan does not have to expel anyone.

        1. Avatar Mick Servian says:

          Name some of these people?
          Are we to believe all of these people have “more truth” or power than the state?
          The majority of Russians support the guy u have a complex about.
          Nice story but Putin didn’t come in by coup

          1. Avatar Dale Davies says:

            Russian high ranking military personnel that expressed their disagreement with Fuhrer Shorty the Shirtless and the Kreminalin moves to invade Ukraine who are now in Siberian gulags.
            Ukrainian film directors in Siberian and east Pootlerstan gulag for expressing contrary opinion to Tsar Pootin of Mordor.
            Then there is the situation with the young man Hyrb (19 years old) who was communicating with a supposed 17 year old Russian young lady via internet. He arranged to meet her in Gomel, Belarus. When he did not return his father went looking for him only to find out he had been on a KGB warrant list for terrorist activities. Now Pootlerstan officials admit he is in the Rostov region under arrest for terrorist activities. His only crime is social media posts in support of Ukraine independance.
            Pee-Wee Pootie and many others in Pootlerstan express the thought that Ukraine is not a real country, that Ukraine and Ukrainian people are Russian.
            When the Kievan Rus people ruled out of Kyiv in the 9th century, Muskovy was just a nice place on the bank of the Muskova River for lunch and a dump! The Kievan Rus controlled a large area that is now Ukraine as well as parts of Poland, Belarus, into where now Moscow sits and east to the Volga River. That is Ukraine to you Mickey! Eventually the Mongol hordes invaded and occupied vast swaths of land to where Moscow is. They also occupied for many years and took wives or concubines of the local women and fathered children with them.
            That DNA is documented throughout modern Russia. Best bet for a toad like you is to hop back where you came from!

          2. Avatar Mick Servian says:

            You haven’t named anyone dude. Except some young man named Hyrb. And u seem to know his life story. You’re full of shit.
            Never has Putin said Ukraine isn’t a country. You lie.
            As for your DNA bullshit. You know who talks like that? Fascists. Pure blood etc etc.
            You’re a turd whose grand whatever got fucked by the mongol hordes. Get used to it.

  4. Avatar Robert says:

    Such people who masquerade as ‘journalists’ should not only be banned, they should be sanctioned and detained if caught on Ukrainian soil. Wake up World!!! They are merely another extension of vlady’s arsenal!

    1. Avatar Mick Servian says:

      They are journalists. If the BBC and CNN are legitimate press, then so is RT

      1. Avatar Robert says:

        Only in your wildest dreams, RTroll! 🙂

        1. Avatar Mick Servian says:

          yeah of course I’m a troll, since I disagree with you, that’s nice and convenient for you , isn’t it?
          In my view, and I have visited many countries. they report the truth. if you want to prove me wrong, please go on their site, today the 28th and tell me what they have lied about. there are many stories on there today, so it shouldn’t be a problem for you, right?
          besides, i’m happy we have another point of view in the world, I just hope China starts publishing in English too.
          I guess you prefer the old western fairytales. is that why you guys are shitting yourselves over two websites? can’t trust your people to think for themselves?
          that’s interesting, what was the US media doing then since WW2?
          oh yeah, you can’t comment on sponsors actions unless you are first sanctioned to do so…lol

          1. Avatar Dale Davies says:

            Another point of view in the world. Well that would be contrary to the view seen by a majority of the members of the UN and the news media of those countries.

          2. Avatar Mick Servian says:

            See you couldn’t do it could you?
            All you can do is label people that dont buy your bs.
            Contrary to what?
            The elite in every western country backs the US empire.
            Talk to the people though and they don’t believe their governments lies anymore?
            YOU are the one alone mate?
            And who cares what vassal states think?
            What you gonna tell me Japan,Germany,Ukraine, Iraq arent occupied countries?

          3. Avatar Dale Davies says:

            To whom do ewe refer in reference to the occupation of Japan and Germany? Free countries, ruled by their own people freely. Yes the US has military bases there but as allies not foes.
            Iraq has allied military forces invited by the government of Iraq. US forces were asked to leave, and did withdraw until invited to return due to the rise of insurgent groups again.There is a BIG difference between military assistance by invitation and occupation as practiced by Pootlerstan in regions of Georgia, Moldova and Ukraine. Pee-Wee Pootie calls the forces in those regions “peacekeepers” I guess they keep the peace, if they keep the Russian Mire in place and prevent demonstrations or resistance to Russian occupation under the AK 74 thumb print!

          4. Avatar Mick Servian says:

            So wait. Youre telling me that after nuclear bombing of Japan. It’s now free? Lol
            Each of those countries was at war with the US and each one is occupied.
            Never did US forces leave Iraq. And i doubt they would leave Japan if asked.
            There’s your bs and then theres realpolitik in the real world.

      2. Avatar Dale Davies says:

        Kreminalin KGB agents.

        1. Avatar Mick Servian says:

          Putin =successful KGB agent, successful governor, successful President.
          You= nothing, loser

          1. Avatar Dale Davies says:

            Time will play this out to the proof or rebuttal of your theories! My money is that you are wrong and that it is you who are a loser, not me.
            Take note here and now; I told Motorola to see a priest to get his soul right with God because it would be required of him, a month or two before he went to pieces.
            The Buffoon Tycoon’s first NSA appointee, Lt Gen Flynn Flamm wrote me and told me I am nobody. I told him to get his resume` updated because he would shortly be needing it. That was the end of Nov 2016. In Feb 2017, he was requested to resign.

          2. Avatar Mick Servian says:

            What are you talking about you loser retard?
            Its not a theory its fact.
            As for motorola the nsa etc i have no clue what you’re ranting about. Lol

          3. Avatar Dale Davies says:

            After your first sentence and then you come out with your second sentence which proves that you are the loser retard you accuse me of. If you do not know who Motorola was, ask your boss. If you do not know what the NSA is and who the NSA advisor is, ask your boss.
            What you Ruskies fail to understand is that everything is not under one control. The media outlets are many in each country owned by individual interests. The POTUS does not have control over the Congress or the Senate like Pee-Wee Pootie does in Pootlerstan. In democracy there are checks and balances in government. Independant media reports their view of events. Intelligent people read and watch a number of sources, compare information related looking for consensus to formulate their own educated opinion.

          4. Avatar Mick Servian says:

            I don’t accuse you of being a loser retard.
            It’s a fact you are a loser retard.
            Your shit didn’t make sense to anyone I showed it to. Motorola? What?
            Stop giving people this false Utopia on the other side, where it’s greener.
            Try to effect some change here where I live? In a western country? Good luck?
            Look at Catalonia, what happened?
            Narco clans can separate with the US empire’s backing, but a region covering a fifth of Spain’s economy can’t? What is a referendum not Democratic enough?
            First of loose the Goebbels like mantra’s like Pee-wee Pootlerstan. It makes you look like a dick.
            I don’t care how short he is, I don’t care how rich he is. Neither does anyone else.
            He’s been successful wherever he’s worked, now he’s a successful President. You on the other hand are nothing at all.
            If you believe in Independent media, then what’s the point of talking to someone who doesn’t get realpolitik.
            Concensus? an act of studying and comparing? No that’s not what concensus means. Get a dictionary.
            As for the last piece of bs.
            Sorry BBC, CNN and other propaganda machines for the US, cannot be compared to the Bible, or other historical works. Also depending on the translation and translator, two of the same verses might be completely different. Fool.
            You don’t form a concensus “between something”, but “about” an issue.
            The TRUTH as cherry picked by a uneducated fool.
            Well, at least it’s not on any US media or the BBC.

      3. Avatar Dale Davies says:

        They are journalists, but the problem lies in the fact that any article they write must pass inspection by the Kreminalin propaganda masters and receive their thumbprint of approval. That is what differentiates free press.
        What gives credence to a news event is the concensus of opinion between various independant media outlets. These all will have an opinion swayed by beliefs of the company owner(s) and editors. The owners and editors are not under direction of the government in “free press”. Russian media is under the thumbs of the Kreminalin and little goat Bad Vlad, thus does not meet the qualification of free press.

        1. Avatar Mick Servian says:

          You live in fairyland.
          Everything gets edited everywhere. What concensus are u talking about? The one where gen petreaus is part of a global media consortium?
          The western media doesnt pander to the western empire? They wouldn’t have licences if they didn’t.

  5. Avatar Alex George says:

    “As Russian defense minister Sergei Shoigu recently asserted, Russian media is “but another arm of the armed forces”.”

    Exactly. Banning these journalists reinforces free speech. Its no different to banning Goebbel’s minions from the west in 1937. They aren’t really journalists.

  6. Avatar Terry Washington says:

    These Russian”journalists” are no more journalists than the hacks of Pravda, TASS and Izvestia during the Cold War- they are paid propagandists and should be treated as such¬

    1. Avatar Terry Washington says:

      Firstly NOBODY(journalist or otherwise) has an automatic RIGHT to be allowed entry to any other country(save the one that they are legally a citizen of). Secondly given that Ukraine and the RF are effectively at war, this is a dubious argument( would anyone seriously argue that German and Japanese “journalists” had a right to enter allied territory in 1939-45)???