1+1 correspondent in Germany writes complaint about pro-Russian expert Rahr

2014/03/03 • News

rar_0.jpg

Natalka Fibrig, correspondent for the Ukrainian television channel 1+1 in Germany, and Lesya Yurchenko, a freelance journalist in Bonn, sent an angry letter to German broadcast network ARD’s television channel Das Erste [The First] demanding that they stop distorting facts in news stories about Ukraine.

This was reported by an Argument correspondent in Germany.

“As Ukrainian journalists who live and work in Germany, we are outraged by the television show Brennpunkt [Focal Point] inviting Russian lobbyist Alexander Rahr [pictured] as a guest,” says the letter, posted to Fibrig’s Facebook profile. “The crux of the problem is that the most influential TV channel in primetime has allowed an expert whose worldview does not match reality to comment on historical events in Ukraine. Reporting on Ukraine cannot be informed by Russian factors. Ukrainian-Russian relations are one of the many strokes of the whole picture, but cannot constitute its main theme. Remember that the direct distance between Kyiv and Berlin is shorter than a detour through Moscow! And there’s no need to make that detour. Please, cross explicitly pro-Russian experts, such as Alexander Rahr and Ingo Mannteufel [head of the Eastern European edition of Deutsche Welle, as noted by Argument] from the list of your speakers on Ukraine.”

It should be noted that Das Erste reported that Maidan assembled for Tymoshenko’s sake. Moreover, German television reporters fully overlooked the mourning for the dead, and Tymoshenko has become the main protagonist of the Ukrainian revolution.

Regarding this, the well-known political scientist Alexander Rahr, who works for Gazprom daughter company Whitehall, made an essentially pro-separatist pronouncement consisting of a set of Kremlin ideologies: “Russia will take the side of ethnic Russians if they are going to suffer. It’s Russia that is offering credit to Ukraine, not the EU. We will see whether Yulia Tymoshenko can hold back the nationalists who control Kyiv and the West. By the way, they are armed. It is possible that the country will split, because the East will never accept a government made up of nationalists from the West of Ukraine.”

Also curious is the fact that in the Eastern European edition of Deutsche Welle, the Ukrainian division is under control of Mannteufel, who was initially appointed chief of the Russian division.

Source 

Translated by Anna Shvets, edited by Robin Rohrback

Tags: , ,

  • chornajuravka

    Reblogged this on Voices of Ukraine.

  • Deutscher EU-Austritt

    Hello, we have freedom or press in Germany – problem with that? Unite with Russia.

    “Moreover, German television reporters fully overlooked the mourning for the dead”
    Not in the EU but already considering German media your personal propaganda army?

    • LOL

      “we have freedom or press in Germany”
      which one is it then? freedom or press??

      • https://www.facebook.com/profile.php?id=100007924120352 Sandy Miller

        From all that I have read there is very biased press in Germany and it’s anti-Ukrainian. Not sure why? Obviously, they’ve been fed too long on KGB propaganda. Unfortunately, most Germans don’t know the damage by German armed forces did to Ukraine during WW2 or the force abuse of Ukrainians in labor camps….I don’t want to be as cynical to suggest that fuel is more important to German media than democracy in a neighboring country. Germany has behaved very badly and unfairly towards Ukraine again. Especially since they treated Ukrainian gentiles as brutally during WW2 as they did European jews. They paid reparations to jewish people but what they gave Ukrainains for what they did to them was to try to wash the blood off of their hands by trying to place the blame on Ukrainians as one of the primary participants against jews in Europe. Between Russia and Germany they were able to wash the blood off of their hands by placing the blame on a weak and suffering country Ukraine. Russia and Germany have once again become the twin evil brothers.

  • Fail

    “the well-known political scientist Alexander Rahr, who works for Gazprom daughter company Whitehall” – sorry guys, the Whitehall is not a Gazprom daughter, but more a government district in London, U.K. well known for e.g. the admirality. If you want democracy, press and speech freedom in the Ukraine, than please accept that Mr. Rahr can speaking in german television! Elsewhere you are driftin yourselfs in the extreme corner…